shopping-street-579079_960_720

Uitslag koopstroomonderzoek Oost-Nederland 2015 is verontrustend

In opdracht van 37 gemeenten in Oost-Nederland, waaronder Zutphen, onderzocht het bureau I&O Research uit Enschede waar de inwoners van Overijssel en Gelderland hun geld uitgeven. De uitkomsten waren verontrustend.

Hoewel het koopstromenonderzoek al sinds 1987 bestaat, gingen de onderzoekers hoofdzakelijk in op de veranderingen van de laatste vijf jaar. De vraag was kort samengevat: Wie koopt wat, waar en waarom daar? Meer dan 31.000 inwoners van Oost Nederland hebben de vragenlijst ingevuld.

Toename internetbestedingen
In 2010 had 42% van de consumenten nog nooit iets op internet gekocht, in 2015 is dat percentage gedaald naar 17%. En dat merken de ondernemers in de winkelstraat. Opvallend is dat in grote steden met een ruim winkelaanbod meer op internet wordt gekocht dan op het platteland. Maar ook hier wordt een inhaalslag gemaakt.

Koopzondagen matig succes
De grootste klappen vallen de komende jaren in steden als Zutphen, met een inwonersaantal van 20- tot 50-duizend. Het gestaag groeiend aantal koopzondagen is in deze plaatsen een matig succes. Alleen de allergrootste steden in het oosten kunnen door hun uitgebreide winkelaanbod hiervan maximaal profiteren.

Koopstromenonderzoek Oost-Nederland 2015 – factsheet gemeente Zutphen – centrum Zutphen

Zutphen – vitaliteitsbenchmark